همین جا با هم با سلامتی

توضیح در باره نحوه سلامتی

همین جا با هم با سلامتی

توضیح در باره نحوه سلامتی

این وبلاگ در مورد سلامتی سخن می گوید هر آنچه در رابطه با سلامتی مهم است. به ویژه عمل اسلیو معده و سایر جراحی های لاغری مانند بای پس و بالون معده

خطرات چاقی چیست و چه افرادی چاق می‌شوند؟

دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۰۷:۲۹ ب.ظ

خطرات چاقی چیست و چه افرادی چاق می‌شوند؟

چاقی چیست؟

هنگامی که فرد بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن خود کالری دریافت کند؛  مازاد کالری  به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود. به طور معمول میزان یک کیلو چربی در بدن؛ نمی‌تواند برای فرد خطری را در پی داشته باشد. اما خطرات چاقی زمانی خود را نشان می‌دهد که عدم تعادل در میزان کالری سبب انباشته شدن آن در بدن می‌گردد. در نتیجه بدن به سمتی پیش می‌رود تا به سلامت فرد لطمه وارد کند. چاقی می‌تواند فرد را دچار ناراحتی و خستگی کند. این عارضه می‌تواند فرد را دچار بیماری‌های زیادی کند.

خطرات چاقی 1

بررسی‌ها نشان می‌دهد چاقی یا اضافه وزن زمانی رخ می‌دهد که فرد در بالاترین نقطه خطر افزایش مشکلات جسمی قرار می‌گیرد که این امر ارتباط مستقیمی با وزن فرد دارد. آمارها نشان می‌دهد که چاقی و اضافه وزن روز به روز در حال افزایش می‌باشد. به طوری‌که علاوه بر بزرگسالان؛ کودکان و نوجوانان بین دو تا نه سال دچار اضافه وزن یا چاقی هستند. کالری در بدن برخی از افراد به طور کاملا آهسته می‌سوزد. این افراد از نظر ژنتیکی خیلی راحت چاق می‌شوند.

 

 

چاقی و عوامل آن در افراد

انتخاب و مصرف مواد غذایی ناسالم و استفاده نکردن از رژیم غذایی صحیح یکی از دلایل چاقی می‌باشد. استفاده از فست فودها و مصرف نمک به طور غیر معمول؛ می‌تواند در روند چاقی افراد موثر باشد. عادات خانوادگی ناسالم به طور مستقیم در چاقی افراد موثر می‌باشد. میان وعده‌هایی با مواد مغذی کم و پرکالری؛ استفاده از نوشیدنی‌های پرکالری و همچنین مصرف غذای بیشتر بدون داشتن تحرک می‌تواند به چاق شدن فرد کمک کند.

اگر می‌خواهید از خطرات چاقی در امان باشید باید نکات مهمی را مد نظر قرار دهید. نداشتن یک رژیم غذایی صحیح؛ ورزش نکردن؛ نداشتن خواب کافی؛ استفاده از سیگار و الکل؛ استرس و اضطراب؛ استفاده از فست فودها و غذاهای چرب و سرخ کردنی و .... می‌توانند تاثیر زیادی بر چاق شدن شما داشته باشند. بنابراین داشتن سبک زندگی سالم به شما کمک می‌کند که همچنان خوش اندام و سلامت بمانید. خواب با کیفیت؛ تحرک کافی؛ تغذیه سالم شما را از خطرات چاقی در امان نگه می‌دارد.

 

 

استفاده از داروها

برخی از افراد به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند که بر اثر آن دارو مصرف می‌کنند. ممکن است یک علت پزشکی مانند سندرم پرادر- ویلی باعث کم شدن فعالیت در افراد شود. همین امر سبب چاق شدن آن‌ها می‌شود. استفاده از برخی داروها مانند داروهای ضد تشنج؛ دیابت؛ ضد افسردگی؛ استروئیدها؛ روان پریشی و .... در چاق شدن افراد بی‌ تاثیر نیستند.

مسائل اقتصادی و اجتماعی

برخی مواقع مسائل اقتصادی و اجتماعی بر روی افراد تاثیر گذار می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد امروزه به دلیل آپارتمان نشینی؛ بیشتر افراد ورزش نمی‌کنند و بسیار کم تحرک هستند. به دلیل شاغل بودن والدین و کمبود وقت برخی ترجیح می‌دهند غذای خود را از فست فودها سفارش دهند. به دلیل شرایط بد اقتصادی برخی از افراد نمی‌توانند میوه و سبزیجات را خریداری و مصرف کنند تا کالری مناسب به بدنشان انتقال یابد و .... همه این مسائل دست به دست یکدیگر می‌دهند تا خطرات چاقی را به وجود آوردند.

 

خطرات چاقی

اگر به اطراف خود دقت کنید ممکن است افرادی را ببینید که سیگار کشیدن را ترک کرده‌اند و بعد از ترک سیگار چاق شده‌اند. این افراد برای کنار آمدن با ترک سیگار به طور مداوم غذا می‌خورند. همین امر سبب می‌شود پس از مدتی دچار اضافه وزن و چاقی شوند. بنابراین بهتر است افرادی که جز این گروه هستند بعد از ترک سیگار با پزشک متخصص مشورت کرده تا از ایجاد چاقی خود جلوگیری کنند. کمبود خواب نیز سبب زیاد شدن اشتها می‌گردد. بنابراین همیشه خواب با کیفیت داشته باشید. برخی از افراد در دوران بارداری دچار اضافه وزن یا چاقی می‌شوند. بهترین گزینه برای کاهش وزن پس از تولد نوزاد؛ تغذیه با شیر مادر می‌باشد.

سن

برخی از افراد تصور می‌کنند فقط بزرگسالان دچار چاقی یا اضافه وزن می‌شوند. در حالی‌که این فکر کاملا اشتباه است. آمارها نشان می‌دهد کودکان نیز که دارای سن زیادی نیستند در صورت خوردن غذاهای پرکاری و نداشتن تحرک حتما به چاقی مبتلا می‌شوند. همین امر می‌تواند خطرات چاقی در کودکان را به دنبال داشته باشد. بنابراین لازم است همه افراد نکاتی را که در جلوگیری از چاقی مفید است را رعایت کنند.

منبع سایت دکتر فربد امامی یگانه:

https://dremami.org

  • رضا جوادی

خطرات چاقی

چاقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی